Monday, October 09, 2006

lihatlah rambutku bagaikan selepas rebonding

dulu aku potong rambut aku DIY
pre-2001, last skali aku gi kedai amoi potong rambut ialah semasa aku darjah 5
lepas tu sumer DIY
and then masa aku tgh melalui that Avril-Lavigne-ish (masa tu dia tak glamer lagi) cum Metallica-ish cum AmyLee-ish (masa tu dia tak glamer lagi) phase, rambut aku atas bahu, still wavy, really-really macam dawai, cuma i remember correctly aku cukur kedua-dua sideburn aku sampai botak
masa tu aku dok asrama, so abah aku didn't kill me for what i did to my hair.

post-2001, aku cuba jadi pompuan normal dan potong rambut aku mcm pompuan normal lain
iaitu pegi ke kedai amoi gunting rambut.
aku perghak (dalam bahasa lain; cuak, jakun, etc), fest time aku gi kedai cina kat Kotaraya tu, amoi tu tanya, nak buat apa?
aku cakap la, kasik pendek sket ini rambut la
dia tanya, nk buat mcmmana?
aku cakap, pendek laaa, itu potong laa.. haiyooo
lepas tu amoi tu kasik minah indon ni cuci rambut aku
aku mcm, heh? potong rambut kene cuci ke?.. ok laaahhh
indon tu banyak sembang, dia selit-selit la kata rambut aku kasar la, keras la, kene letak tu la ini la.. pkpekpokpekpokpek
aku perghak.. jadi aku iyerkan ajer
pekejadah dia boh kat rambut aku, aku pun tarak tau
lepas tu amoi tu datang nak potong, dia tanya lagi, potong takat mana? layer ka?
aku ingat potong layer tu mcm bentuk V kot
aku kata, ah ok la
dia tanya, pendek mana?
aku ingat part paling pendek
aku tunjuk la atas bahu aku
pastu dia potong laa.. aku heran apsal mcm banyak jer dia buang rambut aku

lepas abis tu aku mcm tengok cermin mcm.. uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

and the rest is history
let's just say, lepas that disaster, aku mcm horrified, aku tensyen, aku gi area Uda Ocean tu, aku tindik hidung aku.
sakit memang sakit.
tapi aku tensyen.
tahun 2001.
dan for the next 6 month sampai rambut aku panjang balik, i swear, i would never POTONG RAMBUT AKU LAYER LAGI
bayangkan rambut aku kinting, pastu keras macam dawai dawai.. pastu layer pendek atas bahu.. bayangkanlaaahhhh bayangkanlaaaahhh

next.
aku branikan diri sebab rambut aku jadi keras-keras, horribly panjang tak terjaga, ujung tu dah macam cekelat-celekat sebab split ends.
aku gi kat Shah Alam seksyen 9.
oh aku cuak giler.
tapi masa tu adik aku teman, jadi aku tak cuak sangat.
seb baik akak pompuan_jadian tu buat rambut aku mcm ok laaa
jadi lurus la lepas dia blow rambut aku dengan blower pekejadah yg kuar angin panas-panas tu
seminggu tahan rambutku bagaikan teknik rebonding.. wahhh
wash and cut.
kene 60 hengget.

next.
was last year.
same problem.
aku gi buat kat Kedah hehe.. kampung aku.
amoi tu masa dia urut pala aku, dah la kuku mcm kuntilanak, aku rasa klu aku butak, nampak la bekas kuku kuntilanak dia kat kulit pala aku.
wash, treatment, cut.
60 hengget.
giler murah
tapi lepas kene blower pekejadah tu, teknik rebonding_jadian aku bertahan kira-kira 2 jam.
ceh.

sama problem.
tapi lagi teruk.
rambut aku bapak gugur giler babih
panjang dia pun giler babih.
keras dia pun dua ekor babih giler.
aku dok pikir, nak DIY lagi ke?
nak gi kedai? haiyaaa.. naktaknaknaktaknaknaktaknak
sampai bila tetiap hari nak buat tocang Wong Fey Hung nih
i have to do something.
oh aku blasah jer lepas shopping barang dapur kat Mydin, aku soh abah aku hantar kat satu tempat kat Gombak hehe!
dalam kompleks tu ada 4 kedai amoi gunting rambut.
aku naik 1st floor, aku ambik satu kedai.
aku tanya amoi tu, memula aku spekeng (sebab bad experience aku penah tanya satu kedai kat Sg Wang nak rambut aku kaler pink, aku cakap melayu depa tak layan aku.. ceh) amoi tu jawap balik BM, aku spekeng lagi, dia jawap spekeng jugak tapi terketar2 ahaha.. sian la plak mcm la aku spekeng betul sgt.. last2 aku bantai cakap melayu
aku tanya macam-macam
dia siap kuar kalkulater.. ahahaha
last aku cakap, haiyahh amoii.. buat la apa ko nak asalkan rambut aku tak keras.
to make long story short, aku suker kedai ni.
amoi yg potong rambut aku (bukan amoi yg kuar kalkulater tu), ada tatu.. giler ganazz.. tapi dia potong rambut aku laju giler
aku cuak jugak..
sesambil tu aku dok pokpekpokpek tanya
dia pun pokpekpokpek jawap
dia rekemen rambut aku rebonding, and suddenly i have this mental visualisation of me poking into my own wallet dok kira duit singgit singgit yg dah kronyok kronyok
aku jawap ler, tunggu I kawen ngan anak datuk dulu la miss
amoi tu gelak, padahal aku buat lawak bodo jer.
selesai.. wahhh lepas kene blower tu, rambut aku shiny giler.. mcm kene teknik rebonding
lurus seteret!
kene baper? hrm.. rasia la, tapi berbaboi la.. sebab aku puas ati dengan servis berbanding dengan dorg 2 org kene layan ada 4 lagi customer kat dalam tu, not bad la.

rebonding?
hoho tatau la
rambut kinting keras mcm dawai ni identiti aku
tak kot, tapi harga yg amoi tu offer, banding ngan rambut aku yg panjang ni, mcm agak reasonable la.. hehe

oh skang ni lepas satu malam rambut aku kembali ke asal
but shorter.
hohohoo.
rebonding?
apakan tidaakk

No comments: