Monday, September 29, 2014

Kopi Ais ala Starbucks

Aku tengok kat website ni and then ingat nak try lah.
Sebab dah misken tak mampu nak beli Starbucks mcm dulu (ya aku tak boikot, don't judge), so aku rasa mcm orgasm la nak cuba.

Disebabkan ni seksperimen, aku tak guna ground coffee ke apeke nama2 fancy bagi kopi sedap.
Aku singgah kedai biasa beli Nescafe Gold je.
Tu pon mahai puii

Lepas ikut la step-by-step dia.
Nescafe Gold ni 50g je, original recipe calls for 1lb.
So aku convert je la 50g ni lebeh kurang 1/10 out of 1lb.
Letak dalam bekas yang boleh muat lepas letak air.
Kalo banyak kopi tu, lagi banyak la air dia.








Aku pakai tupperware je la
So next step letak air sejuk, and sama jugak, 1/10 dari resepi asal.
Air sejuk tau yg dlm peti ais tu.
Resepi asal mintak 8 quarts, disebabkan kita ni pakai metric, aku convert 1/10 dari resepi asal, jadi la dalam 750ml lebeh kurang.




Lepas aku kacau la sampai campur semua.
Aku pakai neskepe senang kot.
Kalo omputeh pakai kopi pelek2 mebi susah sikit kot nak campo dgn air sejuk.

Lepas tu tutup, kene peram paling kurang 8 jam.
Aku buat dalam kul 3 ptg, so esok pagi tu je la aku bukak and then nak kena tapis.

Lagi sekali disebabkan aku guna serbuk neskepe, tayah beriye pakai coffee strainer.
Tapi aku pakai jugak.
Becinte la tunggu dia nak tapis kan.
Lepas dah berjaya, aku nak test la minum.
Kalini aku buat sukatik la tak ikut resepi dah.

Letak air kopi tu sikit je, since aku tgok pekat gila.
Dalam 1/8 gelas, pastu campur dengan krimer sejat.
Aku letak dalam shaker bulan gelas.
Bewarned, krimer sejat ni pekat tau and then tade gula, so aku campo dgn air sikit.
Gula 1 sudu campur air and them masuk dalam shaker.
Campur ais, pastu goncang goncang2 sampai sebati.
Lepas tu tonyoh la masuk tekak.
Owh sedap.
Nikmat.




Verdict:
Tak la sama dgn Starbucks sebab aku tade caramel syrup.
Aku try campo susu pekat pon sedap, tapi manis sgt and then amount krimer tu sikit.
Aku suka lagi krimer byk gula sikit.

Bebila buleh pi Cold Storage beli caramel syrup mcm ni ---->

Sapa2 coffee addict buleh la buat, sebab mmg kopi ni buleh simpan buat stok dlm fridge, kuarkan campo air dgn susu dgn gula je.






*Ni semua gamba aku amek kat google, no copyright infringement intended.

No comments: