Friday, February 16, 2007

keje keje keje

sori la lama tak apdet
aku bz sangat sangat, keje belambak mcm tak penah abis
pastu sejak kecoh kes makcik cleaner jumpa kuntilanak kat building opis aku ni, dah jarang dah aku gi keje hari Sabtu ..
penakut jugak eh aku ni hehe

cakap pasai keje..
karier aku berakhir jugak dengan keje gomen..
lengkap la perjalanan karier sepanjang idop aku ni, penah keje ngan kompeni prevet, freelance, balaci orang, tak dapat gaji, gado ngan bos dan pekejadah lagi
so aku simpulkan lah pros and cons keje gomen, prebet dan keje preelance berdasarkan pengalaman aku..

Gomen
Pros:
  • keje rilek, bermusim
  • kalau bz, bz gilerrrr
  • kalau rilek, rilek gilerrr
  • cuti banyak dan senang dapat
  • elaun rumah, cola, keraian, etc etc etc; gaji 700 bleh jadik 1000 lebeh dgn hanya goyang kaki
  • bule gi jenjalan pree (tapi ikut jawatan la)
  • banyak makan pree, jamuan tu jamuan ni, majlis tu majlis ni
  • organization besar, so kebarangkalian nak kene kencing tu tader
  • susah nak kene terminate, walaupun disiplin ko teruk, paling bodoh pun ko akan kene transfer atau gaji tak naik; kecuali kalau ada kes jenayah
  • susah nak terminate walaupun di kala economic recession circa 1986, 1996-97, upcoming 2008/2009 (??)
  • kalau kontrak, mungkin buleh diserap tetap, paling bodoh pun dia akan sambung dan sambung dan sambung kontrak ko sampai mampos
  • seswai la dgn org yg berkeluarge
Cons:
  • byk politik
  • agak competitive
  • keje la sampai mampos, bos tak prasan punye de
  • susah nak naik pangkat
  • bonus sket
  • gaji cukup makan
  • banyak giler red tape
  • gaji sikit, ikut kelulusan (BM SPM kene at least credit, CGPA kene 3 pointer ke atas)
  • kontrak tu kira balaci kepada tetap, walaupun gred sama
  • probability kene reging tu ade
  • staf pemalas
  • staf suka cuti
  • serba serbi lambat
  • tak efisyen
  • walau betapa rajinnyer ko seblom ni, klu masuk gomen mesti akan kene siiikit penyakit malas - highly contagious!

Private

Pros:
  • setiap hari akan belajar bende baru
  • aku sronok bekerja walaupun bz giler, lagi2 klu keje dlm bidang yg diminati
  • gaji ikut experience, bukan kelulusan
  • bonus ikut performance
  • klu rajin, makcik kayoo
  • keje rajin, cepat naik pangkat
Cons:
  • tader life
  • deadline deadline deadline
  • extremely competitive, trust no one, backstabbing perkara biasa
  • kene 100% produktif
  • kene 100% kosentret ngan keje
  • no room from mistake. silap sket, slamat tinggal lerr
  • OT tadak
  • wiken pun keje wuwuwuwuw
  • cuti susah dapat
  • silap2 gaji tak dapat wwooo
  • kene kenceng ngan kompeni yg tetiba bengkrap
  • senang kene terminate, retrench

Freelance
Pros:
  • suka suki mak bapak jiran tetangga ko nak gi keje kul baper
  • kalau keje bagus, buleh demand byk
  • duit masyukk klu job banyak.. makcik kayoo
Cons:
  • competition mcm giler
  • kene ada interpersonal skills yg sgt bagus, sales kene pandai, marketing strategi sendrik buat
  • kene pandai layan demand client
  • tader job, tader duit
  • kene tipo ngan client, keje dah deliver tapi payment tarak


tu jer lah aku igt.. maklum lah dah lama tinggal arena preelance dan prebet, wayar memory otak aku mcm ada shot sket.. lupe hehe

keje aku skang mcm gabungan aku keje prebet ngan keje preelance dulu jugak
setiap hari jumpa foreigner, spekeng ler sampai mampos, berterabur tu takyah cakap la.. kdg2 aku sendrik tak paham ape aku cakap wahahaha
walaupun aku keje gomen, keje aku tak typical mcm keje typical pegawai lain yg monotonous; miting, paperwork, miting, paperwork, miting, paperwork
at least aku dan rumet-rumet aku buleh multitasking giler babih; miting, paperwork, customer-service, event management, marketing, admin, (kes aku) graphic design, budget, macai bos, balaci PAR, despatch, tukang potostet, tukang print, tukang fax, etc, etc
kasik ler hape, kitorg buleh buat jer.. hnnss hnsss
setakat ni, ni ler tempat paling hepi aku keje
harap-harap ni ler tempat aku cari rezeki yg hakiki.. chewaahh.. makna hakiki pun aku tatau aper wahahaha.. aku boh sebab bunyik mcm sedap jer *cipan*

No comments: