Friday, October 24, 2008

Ulek Mayang

masa aku tecit2 dulu, aku penah berlakon dalam sketsa tari ulek mayang ni
tapi jgn la ingat aku jadik salah sorang puteri tujuh eh
nak jadik gadis pingitan kampung pun aku tak layak ekceli
tau tak depa bagi aku watak ape?
watak bomoh syiall
cilake kan
ye lah, masa tu aku tak cukup comel mahupun hensem untuk jadi watak lain
aku ingat lagi aku kene pakai rambut palsu yg serupa mcm kain mop
muka aku conteng2 sket
aku pun tatau depa nak bagi jantina bomoh tu laki ke pompuan sebab aku kene conteng misai
pastu aku pakai lipstik plak tu
pakai suar, tapi pakai kain batik jugak
konpius konpius
pastu aku tade dialog
dialog aku suke2 ati je baca mentera tah pape
pegang mcm pelepah daun kelapa mengelepar buat mcm orang gile
besh gak ekceli
aku agak over-acting la
bomoh takpe
cekgu tak marah

masa aku blajar dulu, aku diexposekan skali lagi ngan ulek mayang ni
masa tu baru aku tahu la folklore disebalik mende alah ni
pastu mcm kitorg ditakot2kan la kunun2 kalo nyanyi lagu ni malam2 tepi pantai, puteri tujuh tu turun
pastu kita akan ikut depa pi alam bunian
pastu kunun kita dapat tengok muka puteri ketujuh yg paling lawo
tapi tengok lama2 terus muka jadi mcm kuntilanak la
pastu kunun2 buleh kene rasuk la kalo nyanyi lagu depa ni tgh2 malam bulan ngambang la
dan mcm2 lagi citer tipo bodoh ngarut dan merapu serta kunun menyeramkan

yg aku tau dari hasil gugelan
tarian ni wujud masa zaman islam blom datang ke tanah melayu kot
kalo kene ade org kene rasuk, bomoh ni mcm seru la puteri tujuh untuk mengubat org kene rasuk ni
so depa ni bukan org jahat la ekceli

aku cari kat youtube, ni yg terbaik la aku penah jumpe
besh kan lagu dia?

No comments: