Wednesday, December 02, 2015

Fitnah

Masa aku skolah dulu aku penah belaja tanda-tanda kiamat.
Tu 20 tahun lepas la tapi.
Salah satu tanda kiamat ialah dengan munculnya banyak-banyak fitnah.
Masa aku kecik2 aku ingat fitnah ni mcm dalam cite2 drama melayu, yg dalam kampung ni ada sorg heroin yang cantik, pompuan kampung lain yg kurang baik dan kurang cantik jeles dengan si heroin pastu sebar satu kampung yg pompuan ni jahat la. So bila heroin ni pegi pasar ke, mula la org kampung muncung2 mulut ala joyah sambil ngata2 kat blakang.
Tu sepemahaman aku.

Skang ni bila zaman SNS (social network sites), fitnah mcm dalam every viral posts.
Kalau tak pecaya atau tak perasan, meh aku bagi contoh.

Pagi ni aku dok bukak fb versi tempatan aku, dah jumpa posting ni:

Aku tengok video ni sebab aku curious.
Betul la seperti description dia yg bapak tamau jumpa anak siap simbah2 air lagi halau anak.
Yang disturbing facts kat sini adalah seperti berikut:

1. Ni hal family, why nak viral kan?
2. Is it true mengikut description yang diberi; bapak kawen lain tamau jumpa anak?
3. Dua2 belah pihak sama2 berlumba2 ambik video (maybe for police report purposes)
4.
5.

Abaikan 4 dan 5 sebab aku tade masa nak tolong fikir mende bukan hal aku.

Kalau netizen tengok, mesti banyak komen, byk tukang tambah cite dan banyak tetiba jadi pakar agama.
Ada jugak yang saja nak berhibur bertepuk tangan atas musibah yang melanda keluarga lain mcm ni.

Satu je yang aku curious.
Why nak upload dan viralkan video ni in the first place?
Nak mintak simpati? Nak tunjuk betapa kejinya si bapak simbah air pastu halau anak2 mcm hanjeng?
Why?

I is cannot brain.

No comments: