Thursday, May 25, 2006

X-Men: The Last Stand - Definitely an end



hohoo.. selepas beberapa halangan, aku decide nak redah jugak gi tengok semalam..
one word - WOW.
definitely one hell of a way to end the trilogy.

adoi la.. aku tatau nak citer camne, mcm masih terbayang-bayang lagi ha kat mata aku.
aku ingat 18 clips and more yg aku dok tengok kat IESB.com, trailer-trailer dan tvspot yg aku rajin menjenguk dan menonton kat youtube.com dan everywhere in the net for that matter adalah spoiler of everything.







boy, i was wrong.

what can i say about this movie, is - IT'S FUCKING UNPREDICTABLE.
apa yg korang baca dalam sinopsis tu hanyalah satu gist yg tersangat-sangat pendek.. ahaha..
berbanding dengan the first two movies yg aku rasa plotnya simple, yang ketiga ni plotnya simple jugak tapi aku rasa.. ish tak reti ah nak cakap dalam BM - a bit darker version than the former two.

citer ni simple jer aa..
mcm satu kompeni ni dapat cari cure, yang dorang ambik dari DNA seorang budak mutant, yg ada koser untuk 'sembuhkan' genetik mutasi.. golongan mutant ni sangat marah giler babih la, sebab dorang yg reka 'ubat' tu anggap macam genetik mutasi ni sebagai satu penyakit.
so mcm ada konflik of interest la, The Brotherhood berjaya pengaruhi banyak mutant lain yang taknak 'disembuhkan' dan buat perancangan untuk serang dan bunuh budak tu.

oh subplot.
where do i start? banyak neh.. haha..
mcm the former two movies, ada indepth citer pasal beberapa mutant yang terpilih la, mcm yang no 1 tu citer pasal Rogue ngan Wolverine, no 2 citer pasal Nightcrawler dan geng-geng Iceman ngan Pyro, dan yang ni kalu ikutkan citer dia ada sikit pasal Angel dan Jean Grey, which took from where it left off dalam X2.
aku agak cikewa sebab watak Angel tak beberapa fully develop la, aku imagine lebeh daripada tu.

oh banyaknya unpredictable elements citer nih aa..
nak aku citer spoiler ke? hahaha.
terdapat beberapa watak penting yang mati dalam citer ni, dan aku sangat tak sangka-sangka..
memang giler babih aa..
aku keje dok terkejut je depan sekerin tu..

memang definitely berbeza la dengan keje Brett Ratner dengan Bryan Singer.
of course setakat ni aku buleh cakap, Bryan Singer buat lagi besh, dia buat filem-filem yg lepas tu agak solid, dan Ratner pulak agak berterabur, tapi dia ambitious.
dia berjaya visualize jalan citer tu jadi menarik giler babih, tapi kelemahan dia cuma character development je.
dan lines dalam citer ni sangat la corny, tader yang memorable mcm yang lepas-lepas, dan byk lines yang seolah-olah 'recycle' idea.

aku paling cikewa 2 watak feberet aku sebelah The Brotherhood, Magneto dengan Pyro.
ingat tak scene dalam X2 masa Magneto escape dari plastic prison dia tu?
huh, that was best scene EVER dalam trilogy X-Men..
of course la Magneto ni twisted, saiko dan manipulative, tapi karekter dia tu buat aku admire watak dia.
and then Pyro, dalam X2, walaupun dalam hanya beberapa scene, tapi mcm dapat la menjiwai la watak mamat ni camner, seorang rebel yang bukan putih dan bukan hitam, tapi grey.
dia join The Brotherhood sebab sebelah Xavier tu mcm 'hold him back'.

tapi...
aku tak dapat rasa kesaikoan dorang dalam citer nih.
Pyro mcm dog on leash je, hekooott Magneto merata.
and then Magneto nampak sgt mcm jahat giler babih la, tak nampak mcm very genius criminal (mcm dalam the first X-Men movie).
aku expect dalam scene yang Logan tipu dia tu, dia buleh dapat tau, so bagi aku scene tu mcm dia sgt bodoh la camne la bleh tertipu..

and then watak Rogue..
macam useless giler ah dia dalam citer nih..
ala.. aku expect i got to see Rogue in action, tapi instead dia gi ambik cure ke?
mcm masih menjadi misteri la, sama ada dia mmg ambik cure ataupun dia already able to control her powers.

Jean Grey - OMG!!
giler ah.. giler giler gilerr..
aku rasa ni la watak paling besh yg aku rasa agaknya pasal Ratner nak develop watak ni, watak lain dia abaikan kot..
cuma part last tu mcm agak corny ah.. apa la Logan pi cakap ilebiu? cakap 'I would die for you' pun dah cukup baik bagi aku.

overall, citer ni mmg besh..
adoi la klu Bryan Singer direct sumer mmg perfect la..
tapi saper yg minat X-Men, dan faithfull to the comics and cartoons, they should go and see this.
tengok laa tengok la tengok laaaa

dan sebagaimana ada orang_tu kasik info soh tunggu sampai credit abis rolling, aku dok la tunggu, the whole 7-10 minutes, sampai wayang tu kosong, sampai adik_keje_wayang tu tanya aku, "eh akak taknak balik ke?"
ahaha.. mmg berbaloi..
aku macam nak pengsaaann tengok ending dia.

of course, X-Men 4 takkan wujud, sebab banyak watak utama dah kaput.
tapi masih menjadi misteri, betul ke Cyclops mati? dia tak tunjuk kan scene tu
dan Xavier mmg mati, tapi dia hidup balik masa tunjuk scene lepas ending credits tu, dan mutant as powerful as Jean Grey yg kene ombak 10 kali ganda dari tsunami pun tak mati, hellehhh.. takkan la kene tikaman sayang abg_Logan dia akan senang-senang mati camtu je?

aku kasi 4 bintang.

No comments: