Sunday, May 21, 2006

The Da Vinci Code



oraito.. akhirnya aku dah abis baca buku DAN tengok movie dia, all in about a week.
eh aku nak citer pasal buku ke movie aa?

actually i absolutely have no fucking idea what the book is all about.
dan aku tak penah tengok trailer movie dia pun, aku cuma tengok teaser je, tu yg tunjuk kamera masuk dalam potret The Mona Lisa tu je..
so practically, aku terjun pi baca buku dia dengan satu haprak pun aku tatau apa sebenagnya benda alah Da Vinci Code ni.

and i was pleasantly surprised.

oh citer dia mcm ala-ala konspirasi la, tapi no wonder komuniti Kristian pissed off giler dengan citer nih..
mmg agak giler aa idea Dan Brown ni haha..
aku nak citer pun tak reti ah..
camni aa, apa yg kita sumer tau pasal Kristian kan, mcm tuhan dorang, ala Jesus Christ tu 'anak tuhan' blablabla tu adalah sumernyer tipo belaka.
pihak Vatican, ataupun yg kita tau orang Kristian kat Rome tu sebenarnya reka la istilah Jesus tu sebagai anak Tuhan dan 'th Holy Man', mcm Jesus ni giler suci la..
tapi sebenarnya, Jesus ni manusia biasa je, mcm nabi la yg bawak ajaran Tuhan (Tuhan tu satu) dan hanyalah seorang 'mortal', orang biasa, yg tader pape kelebihan kecuali mukjizat la.

** note - apa yg aku tulis pasal Jesus ni aalah berkenaan dengan Jesus orang Kristian bukan pasal Nabi Isa kita ye, dan apa-apa nama aku sebut aku refer dengan istilah org Kristian dan tader kene-mengene dengan ajaran kita sebagai orang Islam

adeih camne aku nak citer ni..
ala mcm orang yg anut Kristian skang ni get the idea yg Jesus ni sangat divine la, suci la, mcm megik-megik la, padahal dulu dulu duluuuuuuuuu, Jesus ni org biasa je, malah Jesus ni dikatakan adalah keturunan Yahudi (Jew).
dan idea ni mcm sangat kontroversi la.. sebab tu pihak church sejak turun temurun cuba nak sorokkan hal sebenar asal usul Jesus Christ ni sebab ia akan mengubah segala apa kepercayaan masyarakat Kristian sejak 2 ribu tahun lepas terhadap Jesus Christ.
oh tu sikit jer citernyer.
Da Vinci Code ni adalah juga (ecehh bahasa aku) berkenaan dengan pencarian The Holy Grail, kununnya majoriti org ingat benda alah ni ialah mcm satu cawan la yang klu kita minum dari cawan tu dapat eternal life la (idea ni aku amek dari citer Indiana Jones & The Last Crusade).
tapi sebenarnya, The Holy Grail tu adalah satu simbol yang menunjukkan benda alah ni bukan satu objek tapi orang, iaitu Mary Magdelene, salah sorang daripada pengikut Jesus Christ.
dalam legend dan dalam Bible (New Testament la), depa kata Mary Magdelene ni ialah sorang pelacur (untuk reference, tengok citer The Passion of The Christ)
tapi sebenarnya pulak, salah satu benda yg pihak church nak sorok, Mary Magdelene ni ialah biniknya si Jesus tu..
so klu Jesus buleh kawen, org akan nampak la Jesus ni hilang 'kesucian' dia, sebab dia mcm manusia lain jukak dan tak layak dipanggil sebagai 'tuhan'

ahahaha
paham tak neh?

ok, dulu dulu duluuuuu
pihak Kristian ortodoks, dorang anggap pompuan ni seken-kelas punya gred la..
disebabkan dorang percaya disebabkan Eve (Hawa) yg buat Adam kene buang dari syurga, dan kaum pompuan ni sepatutnya terus dihukum atas perbuatan Eve tu.
so bila dorang dapat tau Mary Magdelene tu kawen dengan Jesus, dan paling disayangi pulak oleh Jesus, dah tu pulak masa Jesus tu kene salib, Mary Magdelene tu pualk mengandung, dorang mcm agak panik la.
akan hilang la segala divinity Jesus klu org tau Jesus ni buleh pulak buat anak dengan Mary Magdelene kan.
pasal tu dorg reka cover story, fitnah Mary Magdelene ni sorang pelacur la, dan selama beberapa keturunan dorang cuba nak wipe out sumer decendants of Jesus la, supaya tader la anak-pinak cucu cicit piut miut Jesus berselerak kat muka bumi nih..

paham tak paham tak?

aa, pastu lak ada la satu organization ni, depa kasik nama Priory of Sion, depa yg protect citer sebenar Mary Magdelene ni dan jaga anak-pinak cucu cicit piut miut Jesus supaya tak dikaco dengan pihak church ni.

dan jengjengjengg.. sampai le ke citer The Da Vinci Code nih..

aa tu kene baca sinopsis dia la, aku mcm tak larat dah nak menaip ahaha.
disebabkan aku baca buku dia serentak dengan aku tengok movie, aku dapat simpulkan citer dia besh, cuma tak la complicated yg aku harapkan..
clue kedua cryptex tu aku dapat solvekan seblom Robert Langdon tu solvekan sendrik.. wahahaha terer tak aku?
maybe sebab aku penah baca buku lagi susah nak paham dari buku ni kot (terai la korang baca buku Michael Crichton, sure korang pening)

aku dapat simpulkan kat sini yg movie dia follow closely to the book, dan movie tu seumpama summary la daripada buku, tapi aku jamin ah, org tengok movie dan tak baca buku akan rasa wengg sket sebab maybe tak dapat paham sepenuhnya mesej yg cuba nak disampaikan.

dari segi cast, ermm.. ok laaa..
buleh laaa kot..
tapi Sir Leigh Teabing la besh, ahaha.. lawak la orang tua tu.

aku tak buleh rekemen sangat aa citer ni dengan general audience, tapi definitely untuk sesaper yg telah baca atau akan baca buku dia.

bloody brilliant, dan tau tak Priory of Sion ngan Opus Dei tu sebenarnya wujud?

about the cast:

Robert Langdon : Tom Hanks - ok la kot.. i imagine someone much older and more scruffy-looking
Sophie Neveu : Audrey Tautou - masa blom tgk citer ni, aku rasa mcm dia ni perfect, tapi bila dah tengok, aku rasa mcm muka dia ni terlalu cumel rather than intelligent
Sir Leigh Teabing : Sir Ian McKellen - aku dok imagine org yg dompot mcm comedian John Cleese ke, tapi Ian McKellen a.k.a Gandalf a.k.a Magneto mmg bawak watak ni brilliant
Captain Bezu Fache : Jean Reno - nampk muda sangat ah, tader zass.. not hostile enough
Silas : Paul Bettany - waaa mcm kesian ah ngan dia nih.. aku rasa ni la fest taim aku tgk wayang citer yg paling banyak tunjuk bontot orang LIVE! haha!

yg lelain biasa je..

aku kasi movie 3.5 bintang
buku dia 4 bintang

No comments: