Thursday, December 14, 2006

My Chemical Romance



kak zack punye pasal la ni ahahahaa

sebenarnya aku denying myself untuk dengar lagu-lagu band ni sebab aku penah trauma giler-giler dengan lagu dorang yg sangat glamer tu
tak gamak aku nak taip tajuk lagu tu (nama pompuan)
sebabnya bialah rahasia.. hehe
padahal nama pompuan tu nama neneknya si Gerard Way ahahahah

selo-selo *tabah dan kuatkan hati aku untuk selo2 approach band ni.
sebenarnya genre camni mmg aku sker sangat
tapi biasanya band rock camni, lagu dorang sumer sama jer klu dengar satu album
dan bile dengar lagu 'Welcome To The Black Parade' for the first time..
mcm aaaa...
macam oh wheeeeeeeeee.. *lompat* lompat*
lagu tema mcm sedeh2 kesah life depressionblablablafucked-upblabla-i-hate-myself-blabla, tapi melodi dia mcm ceria jer ahahahah

biasa la genre emo-rock mmg camni
tapi aku takleh nak kata MCR ni emo sebab lirik ngan imej depa gothic emo, melodi dia mcm funky sket
oh tu baru satu lagu
dan aku berusaha keras untuk donlod the full album
dan aku mcm waaaahhhhhhhhhh
waaaahhhh
waaaaaahhhhhhh beshhh

lepas tu aku kuatkan semangat aku untuk donlod second album dorang yg ada *lagu_tu
dan aku donlod jugak debut album dorang
dan aku spend dalam seminggu untuk dengar 3-3 album dorang
tapi tader la dengar beriye, tader masa la nak dengar beriye mcm zaman cik kiah mude2 dulu2 pasang mcm nak pecah speker kan

I Brought You My Bullets You Brought Me Your Love
sound agak raw, dan something I've already heard thousands of times before
Gerard Way punye sore reminds me mcm sore Billy Corgan sket (Smashing Pumpkins)
sore nasal yg meneran (sore Billy Corgan buat aku saket pala)
tapi lama-lama mcm tader la seteruk Corgan ahaha.. ok la jugak
dari segi vocal biasa jer, tapi arrangement muzik dia besh jugak
kejap merangkak kejap melompat kejap baring-baring kejap jolang muntut ke langit ahahahah
tapi sound depa still raw la
eniwey permulaan yg baik
cer dengar lagu yg first skali tu, mcm lagu citer Korea pun ada ahahah
rumet aku kata, eh ni bukan lagu Autumn in My Heart ke? ahahah pekejadah
album ni mcm unofficial soundtrack untuk citer film-noir mcm Romeo & Juliet pun ada
dan dengar lagu laaaast skali Demolition Lovers
aku mcm waaaaaaaaahhhhhhhh jatuh chenta ngan lagu ni.. cumellll sangat
Headline For Halos punk giler ahahah
lompat lompat lompat
lepas abis lompat tetiba Early Sunsets Over Monroeville kuar
ahahah.. aku mcm, uik? winamp gi lompat lagu apa lak? lain gilerr
lepas tu lagu lompat-lompat balik lak.. aik.. mcm Fallout Boy ngan Panic! At the Disco pun ada gak
pening pening.. ahahahah

overall sound depa masih raw lagi, dan mcm rock biasa-biasa jer bagi aku, malah ada lagu mcm pop-rock pun ada
elemen rock emo pekejadah blom dipraktikkan sepenuhnya dalam album ni
dorang masih mencari direction kot dan dorang eksperimen dalam album seterusnya, lepas tu tebabom baru dorang teruskan.

Three Cheers for Sweet Revenge
aku skip lagu no #1.. arggg so long and goodnighttt.. ah aku tak dengar pun aku tau lirik dia mcm overrated sgt aa..
setat lagu nombo 2 terus laju dan laju dan laju
nampak berbeza la jugak dari album #1
susunan muzik mcm mantap sket, sound pun sedap jugak
album ni mcm di antara album #1 ngan album #3
album #3 mcm emo lebeh sket
album #1 mcm raw sket
ni mcm tengah-tengah.. ahahah paham tak?
tapi bagi aku album ni biasa jer
malah terlalu biasa, mcm All-American Rejects pun ada gak sesikit aku dengar
lagu The Jetset Life Is Gonna Kill You, seswai giler jadi theme song Michael Scofield dengan Sara Tancredi punye affair..
Thank You For Your Venom mcm kesah Meg ngan Sammy dalam Supernatural.. ahahah suka suki bapak tiri aku jer

The Black Parade
hohohoo
kat forum pun ada topik, tapi aku ignore topik tu sebab mcm terbayang lagu_tu.. ahahah
last-last minggu lepas la, kak zack la ni boh testi$ kat prenster aku obsess pasai MCR
kat blog dia bersepah MCR MCR MCR ahahah
peer pressure
aku terai donlod Welcome To The Black Parade
first impression - macam Queen! oii!! mcm Bohemian Rhapsody!
aku sker aku sker!! walaupun aku tak minat sangat classic rock, tapi klu diimprovisekan camtu mcm waaahhh beshhh
lagu #1 sejibik mcm lagu Queen, lepas tu lompat #2, mcm lagu Greenday la plakk
album ni mcm agak matured la
lagu dia banyak sarcastic, bertemakan depression, bengang, tensyen, drug problem, anti-war, diluahkan secara cynical, adakalanya lawak giler pun ada (dengar Blood)
kali ni aku dapat feel dari hampir sumer lagu dalam album ni
maksud aku dapat feel tu, bila dengar jer mcm menusuk ke dalam kalbu di alam kejewangan melayan prasaan la hehe ahaha hohoho gelakkan la aku
album ni lain giler dari album-album depa seblom ni
senang citer mmg besh giler babih aa
hilang terus trauma aku 100% ahahahah

well done, guys.

OVERALL
nak kata lain dari yang lain pun tak jugak
nak kata typical stereotype pun tak jugak
tapi definitely better daripada band-band n00b bangang prasan emo gothic rock yg bersepah skang nih
aku pun tatau mana dapat term emo nih ahahah
aku buleh kata genre dorang NU-METAL la, nak define as Alternative Rock pun, genre tu dah lama, so nu-metal probably fits , tapi disebabkan dorang punyer influence banyak band-band lama, so secara tak sedar diri atau disengajakan, elemen classic rock dari band Queen pun banyak terselit dalam muzik dorang terutama dalam album #3

tetiba jer sebut emo, aku rindu ah sound Linkin Park yg lama
oh aku sangat merindui sore abg Chester.
kalau dorang kuar album baru pastu masuk banyak sangat elemen hiphop yg maha bangang tu, aku boikot.
tengok la Evanescence, Amy Lee bukan terer sangat pun buat lagu sebenarnya
terbukti bila Ben Moody kuar, 'The Open Door' serupa mcm kimak
tak mcm 'Origin' ngan 'Fallen'
aku lak sker lagu-lagu ada feel nih.. layan jewang besh wwwooooo

mcm Gerard Way describe album baru depa lagu-lagu ala 'borderline psychotic' ahahah
mcm aku kot sket
tapi aku tak giler, aku sewel jer
hoho!

DOWNLOAD FULL ALBUMS

I Brought You My Bullets, You Brought Me Your Love (2002)


Three Cheers For Sweet Revenge (2004)


The Black Parade (2006)

No comments: