Wednesday, August 31, 2005

10 sebab

apsal aku tak suka kuar taim wiken/public holiday?

1. parking takder ataupun terhad / bayar mahal lak tu
- macam tadi, kitorg nak dekat sejam cuma nak cari parking kat SELAYANG MALL - tu bukan KL pun.. kat selayang mall cabuk tu pun susah giler nak parking, tu blom KLCC ke midveli ke lagi, tahyah citer aa kalu tang situ..
kalu kat midveli contohnya, hari biasa singgit parking, hari cuti naik 300%, mmg sistem kapitalis yahudi betul!!

2. food court / tempat makan penuh
mcm aku kuar sabtu lepas, ada la nak 2-3 round aku tawaf keliling fudkot KLCC tu sebab sumer penuh giler babih.. mcm bodoh rasanya aku dok bawak tray tu ke hulu hilir.. tu baru aku sorang pun tak bleh nyelit, lagi kalu kuar 3-4 org camner plak? tak ker mampos nak nunggu??

3. nak mewayang?? jgn harap kalu tak buking dulu
thank GOD for the online booking system nowadays
dulu pun berjanggut la nak beratur semata nak beli tiket.. nak dekat sampai turn, tengok-tengok dah kaler merah.. arhh tensi.. lagi-lagi citer yg aku separuh mampos nak tengok
tu aa aku kureng sket kalu member-member ajak aku nak tengok wayang ons-pot.. sebab aku ni pentingkan comfort sket.. hehe.. bagi aku tiket dengan effort tak worth it kalu nak duduk seat nombor 3 dari sekerin..
cakap jer la aku ngada, tapi tu la aku hehe

4. traffic jam
ah ni takyah citer aa.. tapi weekdays kurang sket kat jalan nak gi tempat aku nak gi tu..
kalu wiken, saper yg biasa bawak kete gi midveli tu pepaham la trefik jem dia camner.. mcm babih beratur!!

5. public transport lembab / full
ok, org bleh cakap kalu taim hari keje pun public transport full.. aku argue balik, tu taim kalu peak hour jer..
tengok aa kul 11 pagi hari Selasa, ada ke LRT penuh berdiri dengan mcm-mcm bau masuk dalam hidung korang? haa tader kan??
pastu lak LRT la, kalu hari biasa, every 5-7 menet ada tren, kalu cuti, ah lagi la merangkak, kdg-kdg tu 15 menet pun lembab nak mampos

6. sale kunun.. barang murah
podaahhh..!! aku penah alami dengan mata kepala aku sendrik
aku gi kedai tu nak beli samting, memula rege dia contohnya 15 hengget kan, aku dtg balik taim wiken kedai yg sama, barang yang sama, naik sampai 16 hengget
sale pungkoq hangpa laa..

7. makanan sikit/kurang bermutu
kat Secret Recipe OU contohnya.. aku gi ngan member lepas opis hour, makan biasa aku makan.. biasanya dia kasik benda alah tu sepinggan ada la 3 atau 4 bijik.. pastu aku datang skali lagi masa wiken.. dia kasik 3 bijik kecik-kecik jer, pastu isi dia kosong mcm tak letak cheese pun, pastu cheesecake yang aku slalu order dah abis.. arhh.. tensi aa
korg pun kalu gi fudkot memana mesti prasan kuantiti makanan yg korang dapat tu sikit daripada biasa... tu kalu korg observant mcm aku la.. kalu korg pun jenis tak kesah tu aku tatau la.. hehe

8. shopping kat supermarket is a fucking burden
bukan nak kata apa la.. satu femili gi Giant la contohnyer.. bebudak mcm monyet, lari sana lari sini, main troli la, lompat mcm beruk, pastu org suka blocking jalan dengan troli dorang la, pastu jalan kat lane sempit-sempit mcm dok makan angin laa, pastu taim nak bayar tu.. alahai.. trefik jem lagii.. pastu nak dekat sampai turn kita, ada la plak makcik ni ambik barang barcode dia rosak tak bleh scan la.. kene plak tunggu tukar barang tu..
pastu kat express lane plak, kunun kurang dari 10 barang, tapi satu femili beratur sorang satu bawak 10 barang.. bodoh betull.. nyusahkan orang aa..

9. shopping baju pun satu hal lak
haa beratur la sampai mampos dekat fitting room..
paling besh yg mak-mak bawak anak-anak yg serupa monyet lepas kandang.. suka suki g ketuk pintu fitting room orang, main ba ba chak la, dengan mak dia terjerit-jerit kat dalam fitting room soh anak dia dok dendiam..
nak bayar tu plak.. haa beratur la engko sampai mampos..
pastu kalu ada barang-barang yg tengah sale, nampak la org berkerumun mcm semut, pegang tu pegang ni, kita nak tengok pun susah.. bukan nak tengok je, nak berjalan pun susah..

10. misc..
ok mcm barang cepat abis.. mcm tadi aku nak beli air soya tu kan, sebab kat Mydin tu murah sket aa.. tengok-tengok dah tinggal 4 kotak dah penyek-penyek plak tu.. sebab tempat lain harga dah naik, so org berebut aa beli yg murah punya.. so kene pk balik, kalu tak beli bila lagi nak datng kan, masa tader, nak beli tempat lain tentu tentu lagi mahal..
so terpaksa la jugak beli..
lagi barang agak kurang bermutu, dorang jual murah aa, sebab tau la kan rakyat mesia ni tengok jer sale mcm naik giler dibuatnyer.. mesti abis.. mcm banyak sangat je gaji dorang..
tu tak termasuk surau yg penuh giler babih - contoh terdekat surau KLCC, taim maghrib jer huru hara tempat ibadat tu dibuatnyer.. yg tido ada , yg bawak budak kecik ada.. sampai nak solat pun tak senang..
toilet? ah.. taim ni la toilet terbersih di dunia pun akan dicemari dengan sisa toksik pelbagai kaler dan bau sebab cleaner tak sempat nak cuci 1/2 jam sekali.. ah nak kencing pun kene beratur ke? dunia apakah ini??


maybe sebab-sebab yg aku taip di atas ni tak mengganggu ketenteraman sesetengah orang..
mungkin aku ni jenis leceh sket, dan ye aku ngaku aku ni agak cerewet..
tapi tak salah kan kalu aku pikir camtu?
aku rasa byk benda yg aku sebut tu boleh dielakkan
contoh mcm public transport - kalau lebih effisyen daripada skang, aku rasa banyak masalah akan selesai
tapi aku ni siapa nak berbunyikkan..
skang ni aku tak bleh dah la nak kuar mcm aku slalu buat masa aku blajar dulu, hari biasa yang tader trefik jem, yg tader orang, shopping kompleks yang aman damai
like i said before.. welcome to the real world.

No comments: