Sunday, September 16, 2007

Bones



Bones

yoshh dah abis dah tengok
aku buat ongoing marathon dari season 1 seteret sampai abis season 2 finale semlm
oh besh

memula aku mcm tak rasa zass nak tengok citer ni
my first impression sama ngan masa aku memula tgk House dulu
"aha lagi satu citer forensic crime drama wanna-be sejibik mcm plot CSI ngan watak2 yg dgn lines yg tak funee langsung."
aku tergerak hati nak donlod pilot lepas baca review depa kata citer ni, i quote, "bule tahan"
pilot dia mmg agak buleh tahan
masa tengok episod 2 aku dah mcm nak givap terus sebab episod ni citer pasal terorrist bom meletops blablabla
tapi aku mcm ade aura ler, aku mcm lepak dulu
kira seb baik ade subtitile, aku buleh paham sejibik2 la depa cakap kan
last2 aku rasa citer ni sebenarnya besh dan tader la typical sgt
mmg typical ah, biasa ler 2 watak utama yg masing-masing watak kontra giler babih tapi mcm ade Mulder-Scully like chemistry
pastu selesaikan kes bunuh blablablabla been-there-seen-them shit la
cuma yg lainnya citer ni tader la tunjuk hero tu the heerooo terrer hensemmm america la yang tererrrr org len jahattt
mcm balance dan kosentret ngan watak dan kesungguh depa nak solve kes tu tanpa apa2 prejudis

TAPI
ade uniknye citer ni
aku rasa tarikan citer ni pertama skali pasal watak2 dia

Dr Temperence Brennan
dia ni sorang saintis 'forensic anthropologist' yg mmg giler babih genius, lawa plak tu, tapi nerd gilerr
dia mcm hidop dalam dunia dia sendrik, tak reti bercampo ngan orang, social-skills dia limited, mmg dok bawah tempurung dia aa
klu mcm org buat reference pasal wayang ke, lagu2 besh ke, dia mesti cakap dgn muka blur + konpiden dia tu, "I don't know what that means."
klu org buat lawak ke ape, dah la tak paham, pastu mcm argue balik lawak tu sampai Booth mcm giler annoyed ngan dia




Seeley Booth
yg partner dia plak, agent FBI yg genius jugak, kekunun macho dan hensem dan mempunyai karekter yg totally opposite ngan Dr Brennan
dia buleh dikatakan mcm kite-kite ni jer, normal, tapidia reluctantly kene keje ngan geng-geng nerd ni
bayangkan ler klu geng2 nerd ni cakap bahse alien depa, dia bengang aa satu ape pun tak paham haha





Angela Montenegro
bespren Brennan, dan sorang yg paling normal skali dalam sumer2 team geek neh
disebabkan dia ni artis yg buat facial reconstruction tulang2 mangsa kes yg dorg siasat, dia la yg paling ade emosi dan prasaan skali totally opposite ngan Brennan
tapi klu pape Brennan mtk advice dekat dia la
dia kapel ngan Jack Hodgins




Zack Addy
wahahahahaha
dia ni mmg spesis alien menyamar jadik manusia ler
genius nak mampos, protege dr Brennan, tapi LAGI nerd dari Brennan
suka cakap bahasa sains tah pape dgn muka tader ekspresi langsung mcm robot
haha lawak dia ni wahahaha





Jack Hodgins
dia ni entomologist (bugman- sama mcm Grissom), dia ni agak normal aa sket banding ngan yang lain
mcm bighah sket prangai tapi sebenarnya hati baik
dia ni obsess gilerrrr ngan conspiracy theories, paranoid mcm Mulder gak
kadang2 giler annoying
dia ngan Angela kapel





dan memula aku tgk jalan citer dia familiar ngan CSI
tapi lama-lama mcm agak lain sket aa
sebab Brennan ni deals dengan 'bones' jer
so setiap episode ade kes yg melibatkan jumpa mayat yg dah decomposed giler giler, not for the weak-stomach ler
elok la, aku punye habit plak suka makan sambil tengok citer
hampir setiap episod tunjuk mayat badan hancur secara close-up.. nyumm sedapppp!

David Boreanaz yg slama ni aku tgk sebagai vampire yg hensem dan brooding, dalam citer ni dia mmg lawak aa
dia overprotective giler giler ngan Brennan pada masa yg sama annoyed ngan cara bossy Brennan tu
unlike Mulder ngan Scully yg aku dok hoping dorg akan kapel, aku tader rasa yg nak depa ni kapel sebab dorang ni totally opposite dalam byk segi
Booth ni normal, an avid-catholic dan all-american guy, Brennan plak geek yg tak sker campo ngan orang dan juga sorang athiest
tapi besh tengok caring sesama sendrik, dan kadang Booth mcm jeles klu Brennan deting ngan laki lain
tapi in the end nampak mcm Booth ni bukan jeles pun cuma protective jer ngan Brennan
Brennan plak mmg tader prasaan jeles ke ape, tatau la jeles ke ape emosi pun aku tatau
mebi dia care dekat Booth sebagai kawan baik je la sebab tak nampak dia mcm syok ngan Booth ke ape

aku suka tgk Brennan sebab stail dia mcm aku, pakai dangling earring yg labuh2 tu ngan chunky necklace
ade beberapa set mcm sejibik stail yg aku ada haha

anyway, lepas ni nak tunggu Season 3 plak, subplot pasal bapak Brennan tak abis citer lagi

citer ni tak siyers sgt, tader merapu sgt, tader science-fiction melampau
cuma character development dia ade masa naik turun, taim besh, besh aa
taim tak besh dia turun jadik average
lines dia besh dan funee
tapi kene ade subtitle
you would be lost in the whole scientific blablahs mumbo-jumbo

okeh, ada taim 4 bintang, ada taim 5 bintang

No comments: