Tuesday, February 24, 2015

Abah Part 3

Sambungangg
Abah Part 2
Abah Part 1

Ni last la tade drama sgt.


Adik aku sampai, dia pun cool je.
Knowing her, dia ni ego nak mampos kalo nak emo depan2 org.
Hati batu la kunun.

Aku ajak dia turun lepak seblah abah, nak baca yassin taleh kosentret kot.
Kang tajwid salah ke berteraburan ke.
Orang ramai, makcik2 semua sembang kat dapo
Aku pasang tlinga menyibuk kan, dengar2 cite pasal BRIM la politik la pasar borong la.
Aku bukak lagi tengok abah, tengok abah mcm tido je, tapi kali ni tade bunyi dengkuran la tapi.
Tade rupa scary pun.
Abang aku datang lepak dengan kitorg, siap buat lawak kan ckp abah lega dah tade dah tensyen2 tak tentu pasal.
Org mesti pelek kan nape la anak2 dia ni rilek je lepak siap gelak2 lagi.
Org lain mau drama kot.
Aku dah kata kan family aku pelek sikit. Abnormal.
I had the feeling abah pon mesti memahami punye lah.
Pastu bila mak aku mula datang pastu nak emo2, kitorg lari nek atas balik, bertuahnye anak2.
Baca seround lagi yassin, pastu sembang2 la.
Aku cite la adventure kejadian pagi tadi.
Abang aku rilek je, mesti dok pikir nak buat apa.
Sambil2 tu dia dok call2 org, inform la pasal abah segala.
Adik bongsu aku hilang memula kunun pi urus pengebumian kat masjid, ah mesti melencong jugak kot.
Lepak kat atas lama2 boring, sebab nak tunggu van jenazah datang lepas zohor.
Ada la mesej kat fon aku dari sape2 yg terdapat tahu Tenkiu.
Tengahari, laki aku call ajak balik umah mandi2 siap2 dulu
Panas gila kot.
Umah aku dah pack.
So aku balik umah aku, Eh. Umah aku dengan laki aku duduk la, yg terletak kira2 5 menet dari situ kalo tak jem, 15-20 menet kalo jem.
Lepas balik semula, aku masuk ikut pintu belakang, punya la ramai sedara2 dah sampai. Tengok2 Kema dgn Baya pon dah ada.
Bagusnya la mereka sanggup menyibuk.

Dalam lepas zohor, pi kat masjid.
Masa tu baru maktok sampai dari Langkawi nak tengok anak dia.
Masa mandi abah tu, kitorg anak2 kene la jirus skali tatau la apsal tapi aku menurut perintah je la.
Memula scary la takot nampak abah ke, tapi abah bertutup.
Pastu masa nak kapan tu, aku tak pi dah tengok.
Depa panggil2 suruh tengok kali terakhir.
Ish tamau la.
Bia la muka abah tengah baring atas katil dalam keadaan normal seperti tido tu yg terpahat dalam ingatan.

Lepas Asar dengan solat jenazah, mula pi nak simpan.
Dekat je nak simpan.
Alhamdulillah.
Masa tanam tu aku tengok dekat2.
Oh sangat la scary.
Kesian abah sorang2 mlm tu.
Mak aku banjir lagi
Haih. That's why pompuan tak digalakkan pi kubur.
Tak elok la banjir2 ni. Kesian mayat.

Bila dah selesai, aku mcm jadi letih giiiiilaaaaaaa.
Mcm badan aku koleps.
Rasa nak balik tido sampai lusa.

Alhamdulillah, semuanya mudah.
Menurut mak aku, abah tak suffer pun, sebab dia dah tak sedar diri.
Dia hembus nafas terakhir tade tersekat2 ke ape. Senang je.
Kubur pun dekat, bila2 nak pi senang.
Kedudukan kubur pun strategik.
Masuk dalam kawasan tu, parking betul2 depan area kubur abah.

Overall experience ni aku ekceli dragging dah lama dah
Scary kot kehilangan kan.
Ingat dulu masa aku dok jaga abah, siap aku bangun tengah2 malam cek tengok abah masih bernafas lagi ke tak.
Malam last tu, aku sempat amekkan dia wuduk dia nak solat jamak magrib isyak.
Tahun lepas bulan puasa, walopun baru je kuar hospital, dia puasa sebulan penuh.

Abah aku bukan alim2 ke ustaz2 ke ape.
Orang biasa je.
Masa muda2 dulu notti jugak huhihi.
Tapi agaknya tuhan permudah segala sebab bakti dia dekat anak2 kot.
Lepas tu masa dia keje semorang suka kat dia.
Abah paling tak kedekut duik.
Bia anak2 senang walopun dia susah.
Tu aku ingat la sampai aku pulak mati.
Sian abah tak sempat pelok cucu.
Takpe kurang2 kucing banyak.

Cakap pasal kucing, Comot dengan Gebu pun mourning jugak haritu.
Kan kunun ajaran tahyul kata jgn bagi kucing masuk umah kang langkah mayat.
Aku letak depa kat luar, depa gigih jugak masuk.
Dok la mengendeng tepi katil abah.
Hewan pun tahu kan tuan dah tade.

Aku pulak, dah la yg paling rapat dengan abah.
Kalo nak korek2 emosi aku of kos la aku akan banjir.
Rasa kehilangan yg amat kot.
Hidup aku dedicated kat abah je.
Skang agak mcm lost sikit la aku hilang arah tujuan kejap.
Buat masa ni aku dok slalu baca last wasap abah je, dia suruh bawak kete cermat2.
Bila aku nak pecut tak tentu pasal je, aku ingat balik wasap abah
That's a start kot.
Grieving cara kuden camni la.

Tu je lah.
Tolong sedekah jugak Al-Fatihah kat abah aku. Tenkiu.
26/10/1946 - 9/2/2015


No comments: